Izdruka: 24.04.2018. 2:22 no http://MONSTERFOOD.LV  

MONSTERFOOD.LV

 


Taurīns - bieži uzdotie jautājumi

 

Kas ir Taurīns?
 
 
Taurīns, jeb L-Taurīns ir aminoskābe, kura tiek uzskatīta par otro, viss vairāk pārstāvēto aminoskābi cilvēka muskulatūrā. Viss vairāk pārstāvētā aminoskābe ir glutamīns! Tomēr, arvien jaunāki pētījumi parāda, ka Taurīns ir viss vairāk sastopams tieši II tipa muskuļu šķiedrās, pat vairāk nekā glutamīns, kas savukārt veicina daudz un dažādas spekulācijas powerlifteru vidū!
 
 
Kur Taurīns ir sastopams dabā?
 
 
Taurīns ir sastopams tādos ikdienišķos produktos kā gaļa, mājputnu gaļa, olas un zivis, kas pēc būtības ir lielisks dabīga Taurīna avots.
 
 
Taurīna iedarbība?
 
 
Taurīns veicina muskuļu masas, spēka, izturības palielināšanos, samazina muskulatūras bojājumus, kuri var rasties slodzes laikā, paātrina atjaunošanos starp piegājieniem, un var veicināt insulīnam līdzīgu iedarbību jūsu organismā! Procesi, kuri veicina visas šī augstākminētās iedarbības, vēl nav līdz galam izpētīti! Tomēr, izrādās, ka Taurīns veic vairākas kritiskas funkcijas un spēj darboties līdzīgi kā kreatīns, paplašinot muskulatūras šūnas, ļaujot muskulim uzņemt vairāk ūdens, tādējādi palielinot to apjomu. Ir teorija, ka tas viss paaugstina atlētu veiktspēju, tāpat kā palielina proteīna sintēzi un muskuļu hipertrofiju. Vēl kāda teorija apraksta, ka Taurīns pastiprina muskulatūras strukturālās saraušanās spēju, tādējādi ļaujot strādāt ar lielākiem darba svariem. Citiem vārdiem sakot, augsta Taurīna koncentrācija jūsu muskulatūrā palielina jūsu veiktspēju.
 
 
Ir bijuši salīdzinoši daudz un dažādi pētījumi saistībā ar Taurīnu un ir ļoti svarīgi atzīmēt ka šiem pētījumiem ir bijuši divi galvenie virzieni. Pirmais, tika vērtēts vai Taurīnu saturoši uztura bagātinātāji spēj būtiski ietekmēt Taurīna līmeni cilvēka organismā, jo ir bijušas daudz un dažādas spekulācijas par to, ka nav iespējams mainīt dabisko Taurīna līmeni organismā! Otrais, vai Taurīna līmenis spēj ietekmēt fiziskos sasniegumus!
 
 
Pētījumā, kuru veica prof. Yatabe (Effects of taurine administration in rat skeletal muscles on exercise. J Orthop Sci. 2003), ir redzams, ka orāli uzņemts Taurīns, spēja efektīvi uzturēt nepieciešamo Taurīna līmeni organismā salīdzinot ar placebo grupu. Pēc divu nedēļu pētījuma, kura laikā abas grupas tika pakļautas fiziskai slodzei, tai grupai, kura lietoja Taurīnu, nebija Taurīna deficīta organismā. Turklāt šai grupai, bija arī pozitīvas iezīmes izturības uzlabojumiem ilgtermiņā!
 
 
Cits pētījums, kurš tika veikts prof. Hamiltona vadībā (The effect of taurine depletion on the contractile properties and fatigue in fast-twitch skeletal muscle of the mouse. Amino Acids. 2006 Oct) izvērtēja Taurīna ietekmi uz iztukšotiem (pēc slodzes) muskuļiem. Vienkārši izsakoties, tika konstatēts, ka augsts Taurīna līmenis uzlabo spēka rādītājus, bet slodzes laikā, Taurīna līmenis diezgan ievērojami krītas, kas savukārt noved pie tā, ka samazinās spēks. Tādēļ var izdarīt netiešu secinājumu, ka papildinot savu uzturu ar Taurīnu, jūs variet optimizēt savu Taurīna līmeni organismā, kas savukārt optimizēs jūsu spēka kapacitāti.
 
 
Vēl kāds, nemazāk interesants pētījums, liecina par fizisku aktivitāšu ilgumu saistību ar Taurīna patēriņu cilvēka organismā. Prof. Matsuzaki testēja Taurīna koncentrācijas izmaiņas asinīs un muskulatūrā pēc fiziskas slodzes. Kopumā bija četras testa grupas: kontroles grupa, un vēl trīs grupas, kuras tika dalītas pēc slodzes ilguma: 30, 60 un 100 minūšu ilgas slodzes. Taurīna mērījumi tika veikti pirms un pēc slodzes. Pēc rezultātiem varēja spriest, ka fiziskās slodzes ilgumam nav būtiskas ietekmes uz Taurīna līmeņa zudumu, lai gan Taurīna līmenis samazinājās pilnīgi visās grupās.
 
 
Vienkārši izsakoties, Taurīna koncentrācija muskuļos samazinās pie jebkuras fiziskas slodzes, neatkarīgi no fiziskās slodzes ilguma. Turklāt šis samazinājums bija raksturīgs tieši baltajām muskuļu šķiedrām. Tas varētu būt ļoti svarīgi dažādiem atlētu tipiem ja ņem vērā dažādu atlētu specifiskās prasības lai uzlabotu rezultātus. Vienalga, vai atlēta treniņš ir īss, vai garš, Taurīna samazināšanas būs vienāda. Tas nozīmē, ka gandrīz visi atlēti var iegūt sev papildus labumu papildinot savu uzturu ar Taurīnu.
 
 
Vēl kādā pētījumā saistībā ar Taurīnu, kurš noritēja 6 nedēļu garumā, prof. Kohashi atklāja, ka 6 grami Taurīna dienā, samazina asinsspiedienu pacientiem ar hipertensiju.
 
 
Ir bijuši arī daudzi pētījumi, kuros tika pārbaudīta Taurīna ietekme uz atlētiem, kuri trenējas prioritāri uz izturību.   Tika atklāts, ka Taurīna ietekmē kreisā sirds kambara kontraktilitāte tika palielināta, tādējādi samazinot sirds ritmu submaksimālajā intensitātē. Tieši šī iemesla dēļ, populāri enerģētiskie dzērieni var uzlabot aerobās, anaerobās un garīgās spējas.
 
 
Kopsavilkums un ieteikums.
 
Kā jau bija redzams no pētījumiem, tad Taurīns kā uztura bagātinātājs spēj būt ļoti noderīgs vairumam sportistu. Acīmredzamākie ieguvumi būs: iespēja atjaunot Taurīna līmeni treniņa laikā, kas ir ļoti nozīmīgi jūsu sasniegumiem; iespēja pazemināt asinsspiedienu; pastiprināta uzmanība; uzlabota pašsajūta; palielinātas aerobās, anaerobās un garīgās spējas; optimizēts spēks un izturība.
 
 
Lietošanas rekomendācijas.
 
Ieteikumi par Taurīna dozāciju, uz doto brīdi nav līdz galam izpētīti. Tomēr, lielākā daļa no populārākajiem ražotājiem iesaka lietot 500mg līdz 3000mg dienā. Runājot par laiku, kad būtu labāk lietot Taurīnu, tad salīdzinot ar citiem uztura bagātinātājiem, šeit tam ir otršķirīga nozīme. Optimālākais būtu uzņemt nelielu devu Taurīna pirms un pēc treniņa. Lai arī Taurīns netiek uzskatīts par toksisku, sportistiem nav nepieciešams pārsniegt 3000mg Taurīna dienas devu, jo lielāka deva nedos nekādu papildus labumu attiecībā uz fizisko sniegumu.
 
 
Atsauces:
Bratman, Steven. Taurine. Natural Health Bible. 2000; 420-421.
Yatabe Y, Miyakawa S, Miyazaki T, Matsuzaki Y, Ochiai N. Effects of taurine administration in rat skeletal muscles on exercise. J Orthop Sci. 2003; 8(3): 415-9.
Hamilton EJ, Berg HM, Easton CJ, Bakker AJ. The effect of taurine depletion on the contractile properties and fatigue in fast-twitch skeletal muscle of the mouse. Amino Acids. 2006 Oct; 31(3): 273-8. Epub 2006 Apr 4.
Kohashi, N., Katori, R. Decrease of urinary taurine in essential hypertension. Prog. Clin. Bio. Med. 1983. 125, 73.
Fujita, T. Ando, K., Noda, H., Ito, Y., Sato. Y. Effects of increased adreomedullary activity and taurine in young patients with borderline hypertension. Circulation. 1987. 75, 525.
Baum, M., Weib, M. The influence of a taurine-containing drink on cardiac parameters before and after exercise measured by echocardiography. Amino Acids. 2001. 20, 75.
 Geiss, K.R., Jester, I., Falke. W., Hamm, M., Waag, K.L. The effect of a taurine-containing drink on performance in ten endurance athletes. Amino Acids. 1994. 7, 45.
Kleiner, S., Taurine. Power Eating. 2007. 179-180.